Jag kom iväg...

Till morsan tillslut och vi åt pizza, tjötade lite och kollade på Shrek 3.
Eller ja, vi såg nästan hela Shrek 3 eftersom DVDn hängde sig innan slutet, ja precis innan slutet. Typiskt. Men men... Mer synd för morsan än för mig eftersom jag redan hade sett filmen två gånger innan och sa ja till att se den igen för att det var ett skönare sätt att umgås på än att svara på frågor om hur det ena eller det andra i mitt liv är just nu.

Men men, skit i det. rr
Jag tänkte enbart skriva det här inlägget för att jag störde mig så på en sak när jag satt på bussen hem till morsan.



I dagens samhälle så pratas det vitt o brett om "jämlikhet" innom yrken, i hemmen, ja i hela livet. Det tycker jag är en självklarhet att man ska ha jämlika förhållanden att utgå ifrån för att där välja vem man vill bli. Tyvärr blir det ju lite fel ibland och olika "grupper" anser att deras syn på vad som är "jämlikt" är det som ska gälla.

Inom den mer millitanta delen finns de som tycker att männen har haft makten så länge så nu är det kvinnornas tur och med en hysteri i ögonen springer de runt och nästan skäller på hemmafruarna för att de förstör deras "sak". Männen ses som svin hela bunten och ordet "jämlikhet" finns inte utan de vill snarare byta på rollerna rakt av, nu ska kvinnorna bestämma, männen ska ha det sämre.


Sen finns det de som vill se männens och kvinnornas yrken, löner och hemmaförhållanden närma sig varandra mer och hamna mer på samma nivå. Etc etc...

Detta är bara lite exempel på vad det finns för olika gruperingar. Och jag tänker inte påstå att jag har rätt i att de finns ens utan bara säga att det är de jag märkt av. Oavsett vilken gruppering man än hamnar i eller kommer i kontakt med så tycker jag ändå att de verkar ha glömt en viktig detalj. Individen.

Jag är helt för ett jemlikt system, men då tycker jag att man ska samtidigt tänka på att ta med den enskilda människan i beräkningarna och inte bara tänka kvinnorna Vs männen. För så som det är nu så pratas det till höger om vänster om vad som borde ändras, men ingen bryr sig om den skara människor som faktiskt är nöjda med hur det har varit. Missförstå mig rätt här, jag menar inte de män som tjänat bra med pengar utan om de kvinnor som faktiskt vill stanna hemma med barnen, eller vill sköta maten, diska eller vad det nu kan vara som anses vara "kvinnans gamla roll i samhället".

Jag var alltid hemma på dagarna med min dotter när jag och hennes mor levde ihop, jag var den som oftast lagade maten och hon oftast den som diskade. Hon gillade att diska så hon ville göra den delen medans jag älskade att laga mat. Hon kunde damma och svabba för det tyckte inte hon var så farligt, jag dammsög för det hatade hon att göra medans jag tyckte det var faan så roligare än att damma.

Om en kvinna i dagens samhälle tar på sig de uppgifterna för att hon vill det så tycker jag att hon gott ska få göra det utan att andra ska kolla snett på henne för att hon skulle hålla tillbaka utvecklingen i samhället. Precis som jag hoppas att i framtiden ska jag kunna göra hushållssysslor, ta hand om mitt/mina barn på dagarna utan att behöva höra hur jävla duktig jag är som gör allt det här som pappa.

Det ska vara självklart oavsett kön att man tar hand om sina barn och sitt boende, att man gör karriär eller vad man nu väljer att göra med sitt liv.



Nåväl. Massa tjöt.
Det som fick mig sur över dessa grejjer var iaf en artikel i dagens Metro. Man kan ju tycka att efter allt prat om jämlikhet så kan man ju välja en annan jävla bild till den överskriften, eller?

 image51

Erkänn att det känns som ett steg tillbaka i könsrollerna med denna?


KOMMENTERA!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0