17 januari 2008

Japp, i brist på fantasi döper jag numera mina fina inlägg efter datumet det handlar om, eller ja, just nu iaf och jag plannerar att fortsätta med det men om jag lyckas göra något så som jag plannerar det återstår ju att se.

Idag har jag vart lite duktig, i alla fall om man jämför med resten av veckan, för att inte tala om månaden som gått. Jag har massor av saker jag måste göra för att mitt liv ska kunna fortsätta fungera och jag har skjutit upp allting hela månaden vilket inneburit att det bara blivit värre. Men idag har jag i alla fall pratat med min hyresvärd som jag tänkt göra sen slutet av december, sökt lite fler jobb, sökt reda på det där numret jag saknade och viktigast av allt, jag har köpt kattmat. Kattmaten är ju iof bara uppskjutet sen igår då jag glömde köpa med mig det så jag hade en jekla hungrig katt idag. Som tur är för kattstackarn så gick jag och köpte maten redan i förmiddags innan jag åkte till stan, annars hade det nog varit djurplågeri på gång här.

Som alla andra dagar den här veckan så har jag avslutat tiden på stan med flera timmars kaffedrickande på stammisfiket. Kaffet blev jag ju bjuden på så det var ju trevligt iaf, tror jag börjar bli lite bortskämd med det.

När jag satt där idag så lästa jag igenom Metro, Aftonbladet och GT. Jag måste erkänna att jag gillar Metro. De fyller inte ut sina sidor med en massa skit så som "kvällstidningarna gör, utan håller sig till ganska kortfattade nyheter där de försöker att bara få med det viktigaste.

Nu så är det ju iof så också att jag verkligen avskyr dagens "kvällstidningar" och tycker inte de har rätt att ens kalla sig just det. När jag var liten så betydde "kvällstidning" att det var en tidning som kom ut på kvällen, fylld med nyheter som "morgontidningarna" missat för att det hänt under tidig morgon eller förmiddag. En "kvällstidning" var något jag blev ivägskickad av min mor eller mormor vid 18-tiden på kvällen för att se ifall affärerna fått in den än. Den skulle komma in runt 18-tiden, men det var förseningar ibland.

Fanns den inne så köpte jag den, fanns den inte så var det bara att antingen vänta in den eller springa tillbaka och göra ett återbesök senare.

Men dagens jekla "kvällstidningar" de kommer på morgonen numera precis som vilken annan jekla tidning som helst och då missar de förmiddagens händelser precis som alla "morgontidningar" också gör. Om man nu har en morgontidning som dimper ner i brevlådan lagom till kaffet (som iaf jag dricker på morgonen) så finns det ju inte mycket behov att köpa en kvällstidning, eller?

"Men kvällstidningarna har ju mer än bara de lokala nyheterna" säger den smarte då. Sant! Men inte mycket, är det verkligen någon nyhet av vikt så slängs ju de nyheterna smidigt in i morgontidningens extrasidor som de har för just händelser i andra städer och länder.

Det här är ju uppenbarligen ett problem som "kvällstidningarna" lagt märke till, men de har då kommit på den perfekta(?) lösningen. Hey, vi slänger med extrasidor och extratidningar med en massa skvaller om kändisar. Ja!

Och det är just detta jag hatar med dagens "kvällspress". De har tappat fokus på vad som är nyheter och vad som är ren skit (oj, ursäkta, skvaller menar jag). I dagens GT (eller om det var aftonbladet) så fylls hela förstasidan upp om att en av deras reportrar blixtopererats för en okänd sjukdom. Det låter ju ruggit. Nu var det säkert jättehemskt för reportern i fråga då han fick en infektion i ögat som gjorde att hans näthinna höll på att lossa, så när han väl tog sig till sjukhuset efter en längre tids synproblem så opererade de ögat på honom, sydde fast näthinnan igen och han kommer som bäst få tillbaka halva synen. Ja, det är jättehemskt, men när barn svälter, människor blir kidnappade, barn blir stulna! Är då hans ögonfel en så jävla stor nyhet?

Nej jag tycker inte det. Sen får ni andra tycka vafaan ni vill!


Nåväl, har vart mycket skit idag och jag skriver som en blind jekla kråka, jag skriver mer än bra :P

Lite roligare saker fanns ju iaf att läsa i Metro idag. Påven skulle besöka ett universitet för att inviga Det Akademiska Året t.ex. Men han ställde in besöket eftersom eleverna på universitetet sittstrejkade mot att han skulle komma och 67 professorer hade undertecknat ett dokument mot hans besök. Varför detta, jo citat: "Påven är vetenskapens fiende!"

Lite roligt det där, för det stämmer väl en del antar jag, men desto roligare att en så känd och eftertraktad besökare inte var välkommen och faktiskt då "stannade hemma."


Ja, vad fanns det mer för nyheter idag... Jo, facebook växer kraftigast i Svergie jämfört med i resten av världen och hela facebook fördubblar sitt medlemsantal var 6 månad (i genomsnitt). Detta stod inte på förstasidan som tur var, för så jekla intressant är det inte. :P

En sak jag inte förstår mig på mer. (ja, blir bara tjat det här, men skönt att skriva ur sig lite) En pappa är anhållen för att ha misshandlat sin 7åriga son på lekplatsen, mitt framför alla andras ögon. Han hade dragit sin son i håret, daskat honom och slagit honom flera gånger i ansiktet.
Jag fattar inte hur man tänker när man gör så mot sitt eget barn. Hans ursäkt på polisstationen var ju inte att han ångrade sig, eller att han tappade kontrollen och skämdes. Nej, nej. Han visste inte att det var förbjudet i Sverige att slå sitt barn i uppfostringssyfte!

Nepp... Världen är en plats jag igentligen inte vill ha runt mig känns det som i sådana här fall. :(



Ett tillägg...

Att komma hem efter en dag på stan och upptäcka att någon man bryr sig om verkar må dåligt är inte roligt. När den personen tror att det skulle vara jobbigt för mig, eller fel av denne att om den personen slängde ur sig lite av vad som var skit med livet idag så har jag bara en sak att säga.

Det är aldrig jobbigt eller fel att prata om det, om man känner att man klarar av det. Bekymra dig inte för mig, skulle jag någonsin tycka att det blir förmycket, då säger jag faktiskt till att vi får prata mer om det en annan dag. Jag bryr mig faktiskt, så behöver du prata, prata!. Om du inte vill, så skit i att prata. Men strunta aldrig i det för min skull. Det är du som mår dåligt och då är det du som ska vara i centrum för omtanke.

Det slutade så konstigt, så jag ville bara säga det. Hoppas du inte tycker jag är dum som skrev det här.

Kommentarer
Postat av: Josefin

Håller med dig ang den sk kvällsposten. GT är bra på EN SAK och det är att ta fram sina förbaskade "24 timmar" så man kan se om det hänt ngt spännande runtom, men det måste också vara det enda :-P

Här får jag inte heller tag på ngn GT så jag har helt slutat bry mig. Men Metro är bra, såfort man ser att det faktiskt finns kvar Metro i de där små lådorna på stan så tar man en, finner iaf ngt vettigt varje gång ^^

Facebook.. bör vara ett skämt hela skiten. Eller är jag den ende som öppet vågar bojkotta eländet? jaja..

2008-01-17 @ 13:47:11
URL: http://synonymer.blogspot.com
Postat av: Maja

Jag har faktiskt en vän som också bojkottar facebook. PLus en till som försökte, men han var där inom en månad., :P

2008-01-17 @ 19:03:18
URL: http://missmor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0