När det kommer till äggmackor...

Jag var tvungen att köpa nya ägg idag med. Jag hade ett trettiopack (eller kanske var det 20pack) från kronfågel som jag köpte på Willys för några dagar sen men jag vågar inte äta fler av dem.

För det första så är de lite större än vad äggen brukar vara, men det är väl bara bra kanske. Men det finns fler saker än så. Jag vågade knappt hålla i dem för att äggskalen kändes så spröda så jag trodde de skulle gå sönder av sig själva, och smaken var ja "fel", de smakade bara konstigt, äckligt och för lite. Svårt att förklara, men smaken var för len och intetsägande oavsett om jag mass-kryddade dem eller inte.

dubbeläggMen framför allt. Varenda jekla ägg hade två ägggulor. Det händer väl ibland att det är så, speciellt när man köper dem direkt från bonden. Men varenda ett!? Har de sorterat fram enbart dessa för att sälja för sig, eller vad.

Näe, tanken fick mig bara att fastna vid Belgian Blue tjurarna, som genetiskt gjorts så att de har dubbelt av alla muskler för att öka värdet. Det blev till att kasta alla äggen och gå och köpa nya. Letade extra noga efter "frigående höns" bara för sakens skull, jag som aldrig brukar bry mig annars. Men men...

Vad hände med alla reportage om Belgian Blue förresten? Man hör ingenting om de genmodiferade stackarna. Hela världen rasade mot det när det pratades om dem i TV och skrevs i tidningar. Men nu nämns de ingenting och de finns fortfarande kvar "där ute". Många har nog t.o.m. glömt bort att de finns nu, och det är inte rätt att det ska vara så. Jag vill inte handla kött i affären och sedan utan att veta, slänga i mig konstigt genmodifierat skit.

Förövrigt vet jag att den mesta maten är genmodifierad på ett eller annat sätt. Men det finns gränser. Snart startar jag en egen jäkla gård, men då kommer väl regeringen och kräver mig på en massa skatt för det med.. *suck*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0