Rasist? Javisst!

Satt och funderade över "rasismen" i landet.
Jag och polare har diskuterat ganska gott och länge över hur rasismen i landet är.

När jag tänker bakåt över vilka mina vänner var förr och vilka jag umgicks med så var en stor del av de personerna negrer (ja, usch, jag använder det ordet) men nu så kan jag inte komma på en enda vän som jag umgås med som är neger. Det har ändrats så, och inte av fritt val, nej bej.. Det är bara så det har blivit. I dagens samhälle så har det automatiskt delats upp mycket mer mellan alla olika folkslag mot hur det var när jag var tonåring, och jag tror att den största (eller iaf en stor) boven i dramat är all antirasism-tjafs som drar genom landet.

Tänk själva.
Man får inte säga neger, nej nej. Då är man ju rasistisk enligt många. Neger som bara är en benämning för svart (till skillnad på ordet nigger som faktiskt användes som en benämning för slav.) Man får inte säga negerboll (vilket jag är uppvuxen med att det heter och därför alltid kommer säga) utan man ska säga chokladboll. T.o.m. en glass som blev döpt Nugger var genast tvingad till att döpas om eller tas bort då moraltanterna genast började predika om det rasistiska i det hela.

Så vad händer? Grupperingarna mellan folkslagen ökar. Sverigedemokraterna slår sig fram starkare än någonsin och vi får en fördelning av alla folkslag som är större än på länge. Och trots detta så reagrerar ingen utan alla fortsätter ihärdigt att klamra sig fast vid att det handlar om vad och hur vi säger saker!

Jag håller iof med om att hur vi säger saker till andra människor spelar roll. Men så är det ju med allt. Jag kan kalla en tjejkompis för "bitch" och få ett leende tillbaka, men skulle jag skrika det efter okända tjejer på stan skulle de antingen bli ledsna eller förbannade, men antagligen både och.


Nepp...
Det här landet behöver gå igenom hela sin syn på rasism och börja se ALLA människor som lika. Tro mig, vi gör motsatsen nu. Jag kan kläcka ur mig "svartskalle", "neger" och alla möjliga andra ord för olika människor, men inte annorlunda än vad jag skulle säga "blondin", "rödhårig", "fräknig" och många andra saker som är helt ok att säga... heck.. Säger till och med "jävla svenne" till folk ibland. Men aldrig med något ont i det.

Men neeej, så får man inte göra. Jag måste faan vara rasist om jag säger så. Skit i att de jag säger det till säger det samma om dem själva och ser inget ont i det. Det här jävla landet är så jävla fastlåst i sin trånga syn ibland att det är sjukt.


Tänk er själva...

Du träffar tre människor. En blondin, en grek och en amerikan. Amerikanen råkar vara neger.

Du kan nu reagera på två sätt (och nu ska du tänka dig att det är tre trevliga människor som du verkar tycka är intressanta och vill prata mer med).

Antingen så kan du snacka med dem som med vem som helst. Du talar till dem utan att tänka på att de är olika i hudfärg, nationalitet eller whatever. Allt är skittrevligt och de är som vilka som helst för dig.
Japp, då har man, tycker jag, en bra syn på andra människor och om alla såg det så skulle rasismen dö ut. (observera, bara vad jag tycker)


Men...
Du kan ju också se det så som det känns att det ska vara enligt "den politiskt korrekta" synen.
Du ser en blondin, en blondin kan du skämta om hennes hårfärg med trots att hon antagligen blir både trött och sur då 200 andra svenskar drog samma skämt för henne på krogen dagen innan.
Greken kan du skämta med beroende hur "grekisk" han ser ut, och om han är muslim, ja då är det faan fritt fram, det gör de ju på nyheterna och i olika karikatyrer så pang på bara!
Men ajje, negern... Tänk på att inte säga "neger", nämn helst inte alls att han/hon har mörkare hy än dig (om han/hon nu har det :P) och TÄNK HELA TIDEN PÅ ATT BEHANDLA HAN/HON SOM VEM SOM HELST!


Då är min fråga...
Om man måste tänka på det hela tiden, då har man ju redan sorterat bort den personen från de andra. Man har redan stämplat den människan som någon man måste behandla annorlunda. Inte prata med helt avslappnat och som med vem som helst, nej nej, utan man måste TÄNKA HELA TIDEN på att inte säga fel, att prata på rätt sätt.
Det blir jävligt stelt ibland, speciellt om det skulle vara som de människor jag känner (lite lätt) på gården t.ex. som pratar om sig själva som både svartskallar, negrer och blattar (fast jag säger aldrig blatte, hatar det ordet då det bara låter illa). jag vet inte hur många gånger folk har stakat sig, börjat stamma och inte vetat vad de ska säga bara för att en neger säger att "han och hans negerpolare" ska dra till en viss krog. Där står personen och ser en neger, tänker "får inte säga nerger" och samtidigt hör denne neger säga just neger. Han vet inte vart han ska ta vägen...

Lite roligt ibland att se iof. Men det är så fel. T.o.m. jag som faktiskt tycker man ska få säga det mesta (som inte är med vilja att vara ett påhopp) ryser till lite och undrar om jag kan trycka på "publicera" efter att skrivit "neger" så förbannat många gånger.


Nepp. De flesta benämningar på andra folk har fått en negativ stämpel, inte på grund av rasistiska människor, utan på att de som tappert försöker bekämpa rasismen många gånger går för långt och blir uppjagade över de små sakerna som ingen annan stör sig på, istället för att lägga blicken på de stora problemen.


Det stör mig... Det var faan bättre förr. Jag kände inte av samma rasism då som nu och det gjorde inte de jag känner heller. Så låt oss få gå runt och känna oss som medmänniskor som inte måste styra tungan från minsta liten skitsak. Då kan vi alla slappna av i varandras sällskap och ignorera de små små människor som tror att ett folkslag skulle vara bättre än ett annat.


Och bojkotta för faan alla jävla TV-kanaler som sänder sin smörja om terrorism. Att dömma ut en hel religon (för det gör de) för att 0.001% är dumma i huvvet. Om ens det... Kristendomens slakt under korstågen har de inte ens kommit i närheten av.


Kalla mig gärna svartskalle...

Kommentarer
Postat av: Irre slöfock

OJ..vad har du inandats?

Syrgas eller lustgas? Eller något annat tillspetsat?

WoW du fick till det där ;)

Jag delade rum med en negress en gång i tiden och hon handlade alltid en Kusin på fiket..haha ja och negerkyss ville hon också ha.

Pippi Långstrump är väl den enda som fortfarande får ha en negerkung till pappa. Men minns att det lite hallå om det.



Jag tycker som du att det beror på HUR man säger ett "rasistiskt" ord. Även skämt. Och det är vanliga ord som också är fördömmande och utpekande.



Oj..tror din skrivklåda smittade av sig.

Tycker du ska komma och bota mig nu ;)

komsi komsi...



2008-07-07 @ 11:44:42
URL: http://darknessa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tja Gugge!! har bytt "ort" på min blogg ( lång historia men tappade din e-adr. när jag gjorde det. kan du skicka den igen. please

2008-07-07 @ 21:26:36
URL: http://metrobloggen.se/plainSimpelo
Postat av: joel

umgås nästan bara med utlänningar eftersom jag ogillar den överdrivet politiskt korrekta tonen som många svenskar har så jag är benägen att hålla med..



drar många, många kulturskämt vilket oftast håller men i enstaka fall kan bli jävligt pinsamt eller jobbigt som när någon som inte känner mig råkar lystna.. men det brukar ordna upp sig efter att jag fått lite spö ;)

2008-07-09 @ 13:04:40
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0