En del är ju förklarad iaf.

Efter mitt samtal med advokaten idag så har jag fått reda på lite mer om hur de tänker i rätten när de bestämmer om barns boende och vårdnad. Kan ju direkt säga att det inte var upplyftande.

Fram till mitten av 2006 så har lagen vart sådan som många människor idag fortfarande verkar tro att den är. Det har varit svårt, näst ntil omöjligt, att få ensam vårdnad om ett barn om det inte fanns en "en överhängande risk" att barnet skulle fara illa hos den andra föräldern. Men så är det inte längre.

Under 2006 så började politikerna rota i lagen och tyckte att det verkade alldeles för svårt och att den borde ändras. De ändrade den senare och efter det så var "dålig kommunikation mellan parterna" en tillräcklig anledning till att placera barnet permanent hos en av föräldrarna. Om föräldrarna inte kan prata med varandra så anses det alltså vara själ nog att inte ha gemensam vårdnad.

De har nu i år börjat se över lagen igen då den visade sig skapa ett kaos i rättsalarna då många rättsalar dömde efter gamla lagen trots att den ändrats då de ansåg att den borde gälla, medans andra dömde helt efter den nya lagen. Därav kunde man aldrig vara säker på hur de skulle tänka för att olika rättsalar dömde helt olika i samma fråga.

Lagen var också lätt att utnyttja, och det är här jag börjat förstå allting angående mitt ex.
Jag har alltid sagt att vi borde prata, att om hon ville något så kunde hon ringa eller komma över, eller jag kunde kika över hos henne om det skulle kännas bättre. Men hon har alltid vägrat. Hon meddelar mig enbart saker per sms, säger en sak ena dan, sen en annan den andra dan och påstår att hon aldrig sagt det första. Hon säger en sak till mig och en annan till andra, påstår osanna saker och när jag kollar upp det och det inte stämmer så får jag som svar, "Då måste de säga olika saker till oss".
Ta dagiset t.ex. Hon påstår att de sagt att lilltjejen är vild och okontrollerad när hon är hos mig, men de på dagiset säger att det inte är någon skillnad och att lilltjejen verkar må bra och utvecklas precis som hon ska. Varför skulle de ljuga?

Det är här "manipulationen" av lagen kommer in.

En av föräldrarna kan vägra prata med den andra. Kanske som för mig, snacka en massa skit och försöka få den andra att inte vilja prata heller. Oavsett om den andra föräldern fortfarande vill ha en bra kontakt eller inte så kan sedan den föräldern som vägrar prata ändå vara den som lämnar in vårdnadsansökan till rätten pga att föräldrarna inte kommunicerar med varandra.

Alltså skulle jag kunna snacka skit om mitt ex, vägra prata med henne och sen gå till rätten och säga att jag vill ha vårdnaden för att jag och mitt ex kan inte prata med varandra. Och rätten går med på det och kan om de tycker lilltjejen har det bäst hos mig, ge mig vårdnaden. Skit samma om hon har det bra hos båda så kan de göra det här för att de enligt nya lagen inte kan låta delad vårdnad få fortsätta om vi inte kan prata. De tvingas så gott som välja en av oss.


Mitt ex jobbar med utsatta barn på socialkontoret, det var det hon jobbade sist med vad jag vet iaf. Jag vet att hon jobbar på socialkontoret iaf.

Gissa om hon har hittat den lagändringen...




Förövrigt gick det en räv helt lugnt utanför min balkong nyss. Mitt på gården mellan husen här gick den runt och bara kollade läget....

Kommentarer
Postat av: Irené

Det är för jävligt!!!
Helt sjukt!
Hmfr blir såå arg.
*svingar högernäven i luften*

2008-05-15 @ 10:05:41
Postat av: Ullis

Fy fan va lågt... då sätter man verkligen inte sina barn framför sig själv alltså...

2008-05-15 @ 11:01:20
URL: http://ullismelin.blogg.se
Postat av: joel

dra åt helvete..

jävla lagskämt, fy fan...

va i helvete tänker dom jävla idioterna med. Så där kan man ju fan inte göra..

Men om du då bevisar att hon har det bäst hos dig, får du hela vårdnaden då?

fast hon kanske har kontakter?

Jaja, jävla skit!

2008-05-15 @ 15:25:42
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: joel

Jävla skit du.. Hon sitter med alla de bra korten alltså..

när får du reda på det här beslutet?

Och va fan.. varför är hon så jävla bitter på dig?

Väx upp mänska, det handlar om dina barn.. Inte om dig..

2008-05-17 @ 03:48:57
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: joel

äääh, hon verkar lida av någon lätt udda störning den där ju..

Tur att lilltjejen verkar fått rätt gener..

Och du, svara gärna i din blogg istället.. jag är här och kikar nästan en gång om dagen i alla fall..

Då minns jag allt som skrivits och jag tappar inte bort din kommentar bland alla blåsta bimbosvar på min sida...

2008-05-17 @ 05:15:06
Postat av: Sketis

Men men... Jag känner mig så hemma bland alla blåsta bimbos jue :P

2008-05-17 @ 19:46:30
URL: http://sketaful.blogg.se
Postat av: Joel

Ja... Du kanske borde dra ner på modeinläggen på den här sidan en aning...

;D

2008-05-18 @ 02:14:03
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Maja

Tänka sig att jag faktiskt förstår att ni "funnit" varann :P

2008-05-18 @ 15:04:22
Postat av: Maja

Hej maken min. I am secretly back. Alltså jag har jädriga problem att hålla mig härifrån. :P

2008-05-18 @ 15:56:39
URL: http://misssmor.blogg.se
Postat av: Cicci

Är det ingen som frågar vad barnet i fråga vill? Jag tycker ändå att barnets vilja ska väga in ganska tungt på beslutet. Inget annat verkar vettigt.

2008-05-18 @ 22:50:49
URL: http://nymphaea.blogg.se
Postat av: jenna

intressant blogg! :)

2008-05-19 @ 23:53:58
URL: http://gucciime.blogg.se
Postat av: joel

Håller med cicci här.. räknas inte det in?

2008-05-20 @ 01:52:37
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Cicci

Jodå, jag vet mycket väl hur gammalt barnet är och den där frågan kanske inte ställdes helt rätt. Jag menar, att det viktigaste är väl ändå att hon ska få sin vilja igenom? Där hon har det bäst och trivs bäst, den föräldern borde få vårdnaden enligt mig. Det hindrar ju ändå inte den andra föräldern att få träffa sitt barn. BORDE INTE göra det i alla fall.

2008-05-20 @ 11:31:50
URL: http://nymphaea.blogg.se
Postat av: TBO

Usch lagarna kring det här är verkligen skumt sjuka och krångliga. Ber för dig varje dag! Och för henne... och för att hennes mamma ska vakna upp från sin lilla bubbla där det är viktigare att vinna kampen mot dig istället för att lägga energi på dotterns välbefinnande.

Kämpa på! Kraaaaaaaaaaaaam!

2008-05-21 @ 14:21:14
URL: http://misssmor.blogg.se
Postat av: joel

Hur går det för dig?

Det står ju still på uppdateringsfronten så att säga... ;)

2008-05-22 @ 20:23:03
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: lasermannen

När jag läser din blogg så har jag full förståelse för att mamman VILL ha ensam vårdnad.Barn ska inte fostra barn.Jag tror att om du fokuserade lite mer på dig själv så skulle nog det mesta lösa sig för dig.Sen tycker jag att om man nu har sitt barn varannan vecka så lämnar man ju inte barnet hos någon annan under den veckan för att gå ut och festa.Hoppas att du oxå blir mogen en dag//kram o lycka till Lasermannen

2008-06-02 @ 08:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0